یدک کش

فهرست مطالب

یدک کش چیست؟

یدک کش‌ها نوعی خودرو وانت بار با وزنی بالای دو تن می‌باشند. وانت یدک کش شباهت زیادی به جرثقیل داشته و یک بازوی هیدرولیک بسیار قوی و یک اهرم دارند که در زیر خودروی امدادخواه گرفته و با بالا بردن چرخ های خودرو امدادخواه، آن را حمل می‌کنند.
 با توجه به اینکه یدک کش‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام متناسب با خودرویی با وزن خاص می باشند، باید در انتخاب یدک کش مناسب با خودرو خود دقت نمود.

کاربرد یدک کش

  • انتقال خودرو دارای نقص فنی به نزدیکترین تعمیرگاه
  • حمل و جابه‌جایی ماشین‌های تصادفی
  • انتقال خودرو به مراکز بیمه
  • حمل و جابه‌جایی خودرو برای تعویض پلاک
  • جابه‌جایی خودروهای مسابقه ای

 قطعات و اجزا یدک کش

زنجیر تحت بار

این زنجیر‌های گالوانیزه شده که دارای گرید ۸۰ هستند، دارای مقاومت بسیار بالایی می‌باشد چون باید توانایی حمل بارهای بسیار سنگینی را داشته باشند.

کابل دستگاه یدک کش

کابل یدک‌کش مهم ترین قطعه آن است. کابل دستگاه یدک کش باید در برابر ساییدگی و پوسیدگی، و همچنین سرما مقاومت زیادی داشته باشد به این دلیل که اکثر تصادفات جاده‌ای در فصل زمستان اتفاق می‌افتد. از ویژگی های کابل یدک‌کش‌ها انعطاف‌پذیری بالا می‌باشد تا بتوانند تا حدودی ضربات وارد شده را بگیرند و راحتی سرنشینان را تامین کنند.

انواع یدک کش

یدک‌کش متصل

یدک‌کش های متصل، به خودرو وصل بوده و قابل جداسازی نیستند. یدک‌کش متصل معمولا فقط برای مشاغل امدادی و یا برای خودروهای کوهستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یدک‌کش متحرک

یدک‌کش متحرک جهت حمل دستگاه‌های خط‌کشی استفاده می‌شود و جهت مصارف درون شهری کاربرد دارد. از ویژگی‌های این نوع یدک‌کش ها می‌توان به مجهز بودن به چراغ هشداردهنده اشاره کرد. جک بالابر یدک‌کش های متحرک از نوع هیدرولیک بوده و در انواع دستی و برقی موجود می‌باشد. یدک‌کش متحرک یکی از پرکاربردترین یدک‌کش‌های پلیس راهنمایی و رانندگی است.

در راستای حمل وسایل نقلیه آسیب‌دیده، تیم امداد خودروی پارس امداد، خدمات امدادی دیگری مانند اتواع جرثقیل‌ها و کامیون‌های خودروبر ارائه می‌نماید.